archiv detailnaumburg: naumburský mistr - sochař a architekt v evropě doby katedrál (der naumburger meister - bildhauer und architekt im europa der kathedralen)

Naumburg: Naumburský mistr - sochař a architekt v Evropě doby katedrál (Der Naumburger Meister - Bildhauer und Architekt im Europa der Kathedralen)

V německém Naumburgu, kousek od Lipska a asi 200 km od českých hranic, je do 2. listopadu otevřena výstava Naumburský mistr - sochař a architekt v Evropě doby katedrál. Akce, která přibližuje velkolepost a krásu vrcholné gotiky, je jedním z nejdražších výstavních projektů, jaké kdy Sasko hostilo.

Naumburského mistra, byť jeho jméno zůstává trvale v anonymitě, nejvíce proslavily sochy pro katedrálu Naumburgu, kde velmi realisticky zobrazil v životní velikosti zakladatele zdejšího chrámu. Patří mezi ně i Uta z Ballenstedtu, což je jakási německá Mona Lisa. Italský estetik a spisovatel Umberto Eco kdysi prohlásil, že kdyby mohl s nějakou ženou z dávné minulosti zajít na večeři, vybral by si právě Utu.

Umělec začínal v severofrancouzských katedrálních hutích a poté jako hotový tvůrce odjel do Německa, kde jeho stopy najdeme i v Mohuči a v Míšni. Organizátorům se přesvědčivě podařilo rekonstruovat jeho tvůrčí pouť, dokonce identifikovali ve Francii v katedrále v Noyonu i sochy z jeho raného období.

Naumburský mistr nás nejvíce zaujme zachycením různých emocí. Jeden z nejúžasnějších exponátů, půjčený z Mohuče, ukazuje Krista, který si rozerval šaty, aby své matce ukázal krvácející ránu ve svém boku. Je to dílo mystické i realistické, šokující i citové.

Profesor Willibald Sauerländer, přední německý odborník na katedrální gotiku, vysoce ocenil práci kurátorů výstavy v rozsáhlé recenzi pro deník Süddeutsche Zeitung. Téma Naumburského mistra bylo podle něj posuzováno kdysi nacionálně, pouze z německého hlediska, a až nyní lze poprvé spatřit jeho práce v evropském kontextu. Lze mu jen přitakat.

Němci opravdu konfrontují dílo Naumburského mistra s tím nejlepším, co v jeho době vzniklo v Evropě. A tak do Saska s pomocí jeřábů a těžké techniky byly přivezeny mnohatunové sochy z francouzských katedrál v Chartres, Remeši, Amiensu, ale i z tak vzdálených míst, jako je třeba biskupský chrám v anglickém Wellsu. Nikdy nebyla udělána lepší výstava věnovaná oslňujícímu umění 13. století!

Díky kooperaci s řadou muzeí a institucí diváci mohou v Naumburgu obdivovat také barevně zářící sklomalby, skvosty gotického zlatnictví a ukázky knižní malby - vše vypůjčené z Francie, Německa, Polska, Velké Británie, Rakouska a USA.

Výstava krok za krokem ukazuje, že středověká společnost byla velmi otevřená a samotní umělci se pohybovali po staveništích téměř celé západní Evropy.

Francouzský architekt Villard de Honnecourt, současník Naumburského mistra, během necelých deseti let navštívil všechny katedrály severní Francie, vydal se i do švýcarského Lausanne a pobýval a projektoval dokonce až v Uhersku, dnešním Maďarsku. Na koni nebo pěšky musel zdolat v krátké době dobré čtyři tisíce kilometrů. Výkon je to překvapivý, ale nikoliv udivující v době, která zrodila jako symboly nové doby benátské kupce Polovy, praotce všech moderních cestovatelů.

Výstavu v Naumburgu doprovází dvoudílný katalog z produkce nakladatelství Michael Imhof, který váží 5 kilogramů a 1500 fotografiemi odpovídá významu mimořádné výstavy - je jakousi encyklopedií katedrální gotiky. Naumburg, kam se autem z Prahy po dálnici dostanete za tři a půl hodiny, rozhodně stojí za návštěvu pro všechny obdivovatele středověkého umění.

 

PhDr. Peter Kováč

 

Katalog:

Der Naumburger Meister, 2 svazky, 1568 stran, 1200 obr, vydavatelství Michael Imhof Verlag, Petersberg 2011.

http://www.imhof-verlag.de/vorankuendigungen-2007/der-naumburger-meister-bildhauer-und-architekt.htm

 

K výstavě:

http://naumburgermeister.eu/

 

Viz též:

http://www.stavitele-katedral.cz/naumburg-jiz-za-tri-mesice-zacne-unikatni-vystava-venovana-dilu-a-dobe-tzv-naumburskeho-mistra/

http://www.stavitele-katedral.cz/mnichov-profesor-willibald-sauerlander-vysoce-ocenil-vystavu-der-naumburger-meister-bildhauer-und-architekt-im-europa-der-kathedralen-naumbursky-mistr-sochar-a-architekt-v-evrope-v-dobe-katedral/

 

Na výstavu Klub přátel Stavitelů katedrál pořádá zájezd:

http://www.stavitele-katedral.cz/cyklus-zajezdu-stavitele-gotickych-katedral-s-phdr-peterem-kovacem-naumbursky-mistr-poklady-saskych-katedral-a-klasteru-bauhaus-moderni-architektura-navazujici-na-dedictvi-katedralnich-huti

 

Oficiální tisková zpráva:

„The Naumburg Master - Sculptor and Architect in the Europe of Cathedrals"

Entitled "The Naumburg Master - Sculptor and Architect in the Europe of Cathedrals", the Saxony-Anhalt State Exhibition will be presented in Naumburg from 29th June to 2nd November 2011. It is organized by the city of Naumburg in cooperation with the United Chapters Foundations of the Cathedrals of Merseburg and Naumburg and the collegiate Chapter of Zeitz and held under the generous auspices of the Chancellor of the Federal Republic of Germany, Dr. Angela Merkel, and the President of the French Republic, Nicolas Sarkozy.

The sculptors and stonemasons associated with the name "Naumburg Master" had an outstanding reputation throughout medieval Europe. From the 1220s on, German masters trained in the sculpture workshops of the Northern French cathedrals situated in Île de France, Champagne and Picardie. Their journey to Germany took them across the borders of the French kingdom via Mainz to Naumburg and Meissen.

Their legacy is a body of work which is of outstanding quality and of worldwide importance. The sculptures of the west rood screen in Mainz Cathedral, the relief depicting the sharing of St. Martin's coat in Bassenheim, the tomb slab of the Ritter von Hagen in Merseburg Cathedral, the statues in the choir and the octagon chapel of Meissen Cathedral and above all the unique west choir of Naumburg Cathedral with the Passion reliefs of the rood screen and the statues of the founders are impressive examples of the outstanding quality of workmanship from these medieval masters .

There is wide consensus among researchers that the origin of the Naumburg Master as an architect and sculptor can probably be traced to 1211 and the beginning of construction work on Reims Cathedral. Lending evidence is the striking similarity between the rich inventory of sculptures and their novel interplay with the architectural setting of the cathedral and those exhibited by the west choir in Naumburg, notably the gallery in front of the windows. Many similar features adorn the choir area and nave and highlight the creative base of the Naumburg Master - from the intensification of figurative representation within the architectural context to an emphasis on mimic expressiveness aimed at an increased individualization.

During the first half of the 13th century, Reims cathedral, which hosted the coronation of many French kings, became increasingly the focus of German building work, until it was eclipsed, in the middle of the century, by architectural activities in generating the metropolis of Paris. The adoption of designs and sculptural ideas from France was certainly not only due to a general fascination with the French cathedral creation, which eclipsed all previous architecture, but also to the high esteem in which the sacrally distinguished French royalty was held.

A comparison of the works from Strasbourg, Bamberg, Magdeburg or Trier clearly reveals the direction and purpose of the Naumburg workshop. At the same time, it shows that the adoption of styles from the West was often accompanied by a late blossoming of local art, which can also be seen in Naumburg itself: impressive examples include the series of glass paintings in the west choir of the cathedral and the crucifixion group of the Church St. Maurice (now in the Berlin Sculpture Collection), which was carved shortly before the arrival of the Naumburg Master.


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru