archiv detailpraha: národní galerie odkrývá kresby malířů, které byly po staletí skryté očím diváků (the exhibition hidden from the eyes:underdrawings in panel paintings from the 14th–16th centuries in the collections of the national gallery in prague).

Praha: Národní galerie odkrývá kresby malířů, které byly po staletí skryté očím diváků (The exhibition Hidden from the Eyes:Underdrawings in panel paintings from the 14th–16th centuries in the Collections of the National Gallery in Prague).

Výstava Očím skryté v Anežském klášteře v Praze představuje do 17. září výsledky badatelského projektu, který detailně zmapoval podkresby na deskových obrazech české gotiky a renesance v majetku pražské Národní galerie. Divák prochází stálou expozicí a na zvětšených snímcích může spatřit detaily toho, co malíř nakreslil pod samotnou malbu. Technologie malby obrazů na dřevěných deskách byla totiž taková, že malíř si nejprve na základní podklad nakreslil budoucí výjev nebo do něj vyryl základní obrysy kompozice a pak teprve maloval barvami.

Díky speciální kameře schopné snímat obraz v infračerveném spektru, což umožňuje unikátní pohled pod vrstvu malby, můžeme spatřit, jak kdysi kreslil Mistr Vyšebrodského oltáře, Mistr Theodorik, Mistr Litoměřického oltáře či Monogramista IW, velikáni gotiky a renesance v Čechách. Kresba byla častokrát udělána velmi pečlivě a do všech podrobností. Jen Theodorik se zpravidla omezil na pár základních čar. Většinou se malíři přesně drželi původní předlohy. U Litoměřického mistra najdeme časté změny v pozici rukou. Zajímavým případem jsou desky svatojakubského cyklu z dílny Mistra Rajhradského oltáře, kde se původně počítalo v pozadí s krajinou, ale na konečném obraze malíř zvolil z neznámých důvodů abstraktní pozadí pokryté hvězdami.

Výsledkem průzkumu, který na výstavě představily kurátorky Štěpánka Chlumská a Helena Dáňová, má být obsáhlá knižní publikace, kterou by Národní galerie měla vydat během několika měsíců. Škoda jen že některé obrazy v infračerveném spektru nebyly zobrazené celé. Nabízelo se to třeba u Theodorika, kde je v místnosti volná stěna. Celky kreseb lze totiž studovat pouze na malých elektronických obrazovkách.

 

Peter Kováč

 

Tisková zpráva NG

„Výstava Očím skryté. Podkresba na deskových obrazech 14.–16. století ze sbírek Národní galerie v Praze přináší návštěvníkům sbírkové expozice středověkého umění v Čechách nevšední zážitek. Spolu s originálními díly mohou odhalovat jejich skryté vrstvy a být tak svědky někdejších prvních fází vzniku vzácných obrazů,“ uvádí autorka a kurátorka výstavy Štěpánka Chlumská.

Díky technologickému průzkumu pomocí speciální kamery schopné snímat obraz v infračerveném spektru je představeno více než padesát kreseb a podkreseb, od nejstarších památek deskového malířství z dílen Mistra Vyšebrodského oltáře, Mistra Theodorika, Mistra Třeboňského oltáře a Mistra Rajhradského oltáře až po pozdně gotické deskové obrazy dílen Mistra Svatojiřského oltáře, Mistra Litoměřického oltáře či Monogramisty IW. Divák má možnost porovnat skrytou podkresbu přímo s originální malbou. Detaily některých děl lze navíc studovat na větším počtu snímků, umístěných na elektronických nosičích.

„Podkresba – přípravný rozvrh pro následnou malbu – je mimořádně poutavým svědectvím tehdejších dílenských zvyklostí. Prozrazuje mnohé o uměleckých kvalitách svých tvůrců, přináší svědectví proměn kompozice a detailů v průběhu vzniku obrazu a přispívá ke zpřesnění autorských připsání jednotlivých děl,“ dodává Štěpánka Chlumská.

 

Očím skryté.

Podkresba na deskových obrazech 14.–16. století ze sbírek Národní galerie v Praze

Klášter sv. Anežky České – výstavní prostory expozice Středověké umění v Čechách a střední Evropa 1250–1550

24. 2. 2017 – 17. 9. 2017

Kurátorky: Štěpánka Chlumská, Helena Dáňová

Realizováno v rámci grantového projektu Historické technologie a moderní metody průzkumu. Interpretační možnosti specializovaných metod průzkumu děl středověkého umění s využitím inovativních technologií, jehož poskytovatelem je Ministerstvo kultury ČR – program NAKI.

 

Date: 24.02.2017 - 17.09.2017

Place: Convent of St. Agnes of Bohemia

The exhibition Hidden from the Eyes: Underdrawings in panel paintings from the 14th–16th centuries in the Collections of the National Gallery in Prague is the first of two displays prepared within the framework of a single dramaturgic edition subtitled “Art and Natural Sciences” and located in the exhibition premises of the Convent of St Agnes of Bohemia. At the end of the year, it will be followed by the exhibition Exposed to the Eyes: Decorative techniques in painting and sculpture in the 14th–16th centuries. These conceptually non-traditional exhibitions will present the results of comprehensive research of top artworks in direct contrast to their originals. Visitors will be able to see well-known artworks anew, notice hidden details and learn about the workshop procedures of mediaeval painters and sculptors. The exhibition of underdrawings will offer a unique opportunity to see hidden preparatory designs of compositions and the technology behind how selected works came to life. The exhibitions, which will include detailed monographs and many accompanying programs, including for kids, are presented thanks to the grant project “Historical technologies and modern research methods. Interpretive possibilities of specialized methods of researching mediaeval works of art employing innovative technologies” (grantor: the Ministry of Culture of the CzechRepublic, NAKI program).


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru