Anotace:
Kniha Jiřího Fajta Dlouhý stín císaře Karla IV., kterou vydala Národní galerie v Praze, pohlíží na středoevropské umění za vlády Lucemburků v širším geografickém záběru, než bývá v české uměleckohistorické literatuře běžné. Více naznačuje podtitul: K recepci lucemburské panovnické reprezentace v severovýchodních teritoriích Svaté říše římské.
Z pohledu pražského císařského umění autor hodnotí malířství a sochařství v Braniborské marce, která byla součástí personální unie pod pravomocí českého krále a braniborského markraběte, v Havelbergu, důležitém obchodním středisku a jednom z nejvyhledávanějších poutních míst Svaté říše římské, v Sasku, s nimiž Čechy pojila živá kulturní a umělecká výměna, a v nejvýchodnějším arcibiskupství na území říše v Magdeburku.
Fajtovou výhodou je, že velmi dobře zná německý památkový fond malířství a sochařství 14. století a podílel se badatelsky na jeho detailním průzkumu. Speciální kapitoly jsou pak věnovány mimořádným donátorům mezi duchovními i šlechtici, kteří se ve svých zakázkách i výběru umělců inspirovali dvorským uměním Karla IV.
Text doprovází řada unikátních fotografií pořízených speciálně pro tuto publikaci. Mnohé jsou pro české čtenáře velmi zajímavým objevem. Předností knihy je i nápaditá grafická úprava. Publikaci lze zakoupit na výstavě Národní galerie o Karlu IV. ve Valdštejnské jízdárně v Praze.
Peter Kováč
Jiří Fajt, Dlouhý stín císaře Karla IV. K recepci lucemburské panovnické reprezentace v severovýchodních teritoriích Svaté říše římské, česká a německá verze, 256 stran, 375 reprodukcí, cena 1360 Kč
Internet:
http://www.ngprague.cz/product-detail/dlouhy-stin-cisare-karla-iv
K výstavě:
Anglická anotace NG:
Jiří Fajt, The Long Shadow of Emperor Charles IV. On the Reception of the Ruling Image of the House of Luxembourg in the North-Eastern Territories of the Holy Roman Empire, NG Prague 2016.
The study considers medieval art during the House of Luxembourg reign in a wider geographical context. From the Luxembourg or rather Prague perspective, it seeks to analyse the artistic situation in four selected regions and localities of diverse political entities, and therefore different relationships to the imperial government of that time – in the March of Brandenburg which was part of the personal union falling under the sovereign power of the King of Bohemia and the Margrave of Brandenburg, in Havelberg, an important trading centre and one of the most sought-after pilgrimage sites of the Holy Roman Empire, in Saxony, which was connected with Bohemia through a lively cultural and artistic exchange, and in Magdeburg, the easternmost archiepiscopate of the Empire. These four examples show that the Prague court art of the Luxembourg era cannot be recognised in its complexity without the knowledge of art in the Empire, mainly in the minor Lands of the Bohemian Crown, which it inspired.
Czech and German versions, 256 pages, 375 reproductions, 1360 CZK
Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | Statistiky toplist | Zpět nahoru