Anotace:
Cambridge University Press vydalo zajímavou publikaci „The Middle Ages in 50 Objects“, která se atraktivním způsobem, propojením obrazu a erudovaného textu, snaží přiblížit širšímu publiku nejen středověkou kulturu.
Autorky vybraly celkem padesát předmětů, jejichž prostřednictvím seznamují čtenáře nejen s jejich historií, ale i kulturou, která je vytvořila. Nevybíraly pouze mezi hmotnými poklady, které vznikly ve středověké západní Evropě, ale zaměřily se i na předměty byzantského a islámského původu.
Kniha je rozdělena do celkem čtyř tematických oddílů, které přibližují důležité oblasti lidského života: Svatí a věřící, Hříšní a strašidelní, Každodenní život a Smrt a její následky. Každý oddíl je řazen chronologicky. Nejstarší předměty vznikly ve 3. století, nejmladší na počátku století šestnáctého. Jednotlivé předměty jsou představeny fotografií a především pak erudovaným textem, jenž je věnován nejen vizuální stránce objektu, ale i jeho významu, který je zasazen do širšího kulturního kontextu. Součástí publikace jsou též četné mapy, které dokládají další zajímavé souvislosti. (SK)
Elina Gertsman - Barbara H. Rosenwein, The Middle Ages in 50 Objects, Cambridge University Press, Cambridge 2018, 248 stran, doporučená cena 24,99 liber
Obsah:
Acknowledgments
Abbreviations and Conventions
Introduction
PART I: THE HOLY AND THE FAITHFUL
1. Jonah Cast Up, c.280–290, marble
2. Altar Front, c.540–600, marble
3. Pilgrim’s Flask with Saint Menas, sixth–seventh century, terracotta
4. Calyx (Chalice), 900s–1000s, blood jasper (heliotrope) with giltcopper mounts
5. Christ’s Mission to the Apostles, c.970–980, ivory
6. Feline Incense Burner, 1100s, copper alloy, cast and chased
7. Leaf from a Qur’an, 1100s, opaque watercolor, ink, and gold on paper
8. Arm Reliquary of the Apostles, c.1190, gilt-silver, champlevé enamel, oak
9. Virgin and Child, late thirteenth century, wood (oak) with polychromy and gilding
10. Christ and Saint John the Evangelist, early fourteenth century, polychromy and gilded oak
11. The Coronation of the Virgin with the Trinity, c.1400, oil on panel
12. Christ Carrying the Cross, 1400s, painted and gilded alabaster
13. Leaf from an Antiphonary: Initial H with the Nativity, c.1480, ink, tempera, and gold on vellum
PART II: THE SINFUL AND THE SPECTRAL
14. Adam and Eve, late 400s to early 500s, marble and stone tesserae
15. Curtain Panel with Scenes of Merrymaking, sixth century, undyed linen and dyed wool
16. Plaque from a Portable Altar Showing the Crucifixion, 1050–1100, walrus ivory
17. Dragon’s Head, 1100–1150, walrus ivory
18. Bowl with Engraved Figures of Vices, 1150–1200, bronze
19. Engaged Capital with a Lion and a Basilisk, 1175–1200, marble
20. Leaf from a Cocharelli Treatise on the Vices: Acedia and Her Court, c.1330, ink, tempera, and gold on vellum
21. Miniature from a Mariegola: The Flagellation, 1359–1360, tempera and gold on parchment
22. The Madonna of Humility with the Temptation of Eve, c.1400, tempera and gold on wood panel
23. Grotesques from the Hours of Charles the Noble, c.1404, ink, tempera, and gold on vellum
24. The Virgin Mary Overcoming a Devil, c.1473, hand-colored woodcut
25. Demon in Chains, c.1453, opaque watercolor and gold on paper
PART III: DAILY LIFE AND ITS FICTIONS
26. S-Shaped Fibula, sixth century, silver with garnets
27. Button, 500s, rock crystal, garnet granulated gold
28. Solidus with Busts of Constans II and Constantine IV (obverse), 659–661, gold
29. Bifolium Excised from a Carolingian Gradual, c.830–860, gold and silver ink on purple parchment
30. Jug, Buyid period, reign of Samsam al-Dawla, 985–998, gold with repoussé and chased and engraved decoration
31. Lion Aquamanile, 1200–1250, copper alloy
32. Luster Wall Tile with a Couple, 1266, fritware with luster-painted design
33. Leaf Excised from Henry of Segusio’s “Summa Aurea”: Table of Consanguinity, c.1280, ink, tempera, and gold on parchment
34. Albarello with Two Hares, fourteenth century, tin-glazed earthenware (maiolica)
35. Mirror Case with a Couple Playing Chess, 1325–1350, ivory
36. Table Fountain, c.1320–1340, gilt-silver and translucent enamels
37. Barbute, 1350–1420, iron
38. Time, from Chateau de Chaumont Set, 1512–1515, silk and wool
PART IV: DEATH AND ITS AFTERMATH
39. Columbarium Tomb Plaque with the Monogram of Christ, 500–800, terracotta
40. Single-Edged Knife (Scramasax), 600s, iron, copper, and gold foil
41. Inscribed Tombstone of Shaikh al-Husain ibn Abdallah ibn al-Hasan, 1110–1111/AH 504, limestone
42. Condemnation and Martyrdom of Saint Lawrence, c.1180, gilded copper, champlevé enamel
43. Leaf from a Psalter: The Crucifixion, c.1300–1330, ink, tempera, and gold on vellum
44. Diptych with Scenes from the Life of Christ, c.1350–1375, ivory
45. Death of the Virgin, c.1400, tempera and oil with gold on panel
46. Mourner from the Tomb of Philip the Bold, 1404–1410, alabaster
47. The Last Judgment: Leaf from a Book of Hours, 1430s, ink, tempera, and gold on vellum
48. Initial T from a Choral Book with Isaac and Esau, c.1460–1470, ink, tempera, and gold on parchment
49. A Bridal Couple, c.1470, oil on panel
50. Dance of Death: The Pope, cut c.1526–1527, woodcut
Internet:
Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | Statistiky toplist | Zpět nahoru